top of page
Norbert Imre

Ne hagyjuk magunkat átverni! – Gyakori csalások ügyvédszemmel

Hogyan kerülhetjük el, hogy csalások áldozatává váljunk? Mire kell figyelnünk egy-egy

telefonhívás, sms, e-mail értesítés során? Következő cikkünkből kiderül.


Irodánkat gyakran keresik fel csalások, átverések áldozatai: egyetlen rossz döntésük miatt a

virtuális zsebtolvajok többszázezer forintot emeltek le a bankszámlájukról, és sok esetben

sajnos nincs lehetőség a pénz visszaszerzésére.


Lássuk, melyek a leggyakoribb csalások közös pontjai, és hogyan védekezhetünk ellenük!


3 pont, ami minden csalásban közös – figyeljünk rájuk!

Legyen szó „unokázós” csalásról, csomagküldő szolgálat sms üzenetekről, e-mailekről, vagy

gyanús telefonhívásokról, a következő elemek mindben megtalálhatóak:

1. Az érzéseinkre igyekeznek hatni.

„A rendszerünk érzékelte, hogy 70 ezer forintot utaltak át a mai napon

bankszámlájáról Kecskeméten. Érdeklődni szeretnénk, hogy Ön volt-e? Ne aggódjon, segítünk.”


Az online csalók kísérletet tesznek arra, hogy félelmet, aggodalmat keltsenek bennünk

és ezzel párhuzamosan igyekeznek elhitetni velünk, hogy ha mindent úgy teszünk

ahogy mondják, megelőzhető a csalás.


2. Azonnali cselekvésre ösztönöznek.

„Amennyiben 1 napon belül nem aktiválja fiókját az általunk megadott linken

keresztül, 10.000 Ft-os adminisztrációs díjjal terheljük meg számláját.”


Gyanakodjunk csalásra, ha szűkös határidőt kapunk a cselekvésre. A csalók

igyekeznek nyomást gyakorolni ránk, hogy ne tudjuk átgondolni a helyzetet

racionálisan, vagy kérjünk segítséget mástól.


3. Céljuk a személyes adataink megkaparintása.

„Kérjük adja meg bankkártyája CVC kódját.”


Az online csalók fő célja a személyes és pénzügyi adataink megszerzése. Ezért soha ne

osszuk meg a banki adatainkat.




otp csalás
Ne kattintsunk azonnal az e-mailban kapott linkre, érdeklődjünk bankunk ügyfélszolgálatánál a következő lépésekről!



Korántsem biztos, hogy az elcsalt pénzünket visszakaphatjuk!

A súlyos gondatlanság esete csalás áldozataként


Az átutalásos, és a kártyás csalásoknál hiába vagyunk jóhiszeműek: az ügyfelek viselik a csalásokkal járó kárt, ha a bank be tudja bizonyítani, hogy súlyosan gondatlan módon hozzájárultunk ahhoz, hogy átverjenek bennünket.


Nincs azonban pontosan meghatározva, hogy mely esetek számítanak súlyosan gondatlannak,

ezért fontos, hogy elővigyázatosak legyünk e tekintetben.


Általában elmondható viszont, hogy ha személyes vagy banki adatainkat a csalás során kiadjuk, telefonunkhoz, számítógépünkhöz távoli hozzáférést biztosítunk a csalóknak, vagy épp kiadjuk a telefonunkra a bankunktól sms-ben érkezett egyszer használatos kódokat, a súlyosan gondatlanság szinte mindig megállapítható.





Mit tehetünk az átverések megelőzése érdekében?


1. Ne bízzunk meg a hívófélben azonnal!

Manapság már könnyedén lemásolhatják a banki felületeket, ezért legyünk résen, és

alaposan olvassuk át a kapott leveleket, sms-eket.


Telefonhívás esetén bátran kérdezzük meg, melyik banktól kaptuk a hívást, ha még a

bank neve sem egyezik, vagy épp valami féle „központi bankbiztonsági osztályról”

keresnek bennünket, gyanakodjunk csalásra.


Ha pedig a hívó fél megtudva a saját

bankunk nevét, felajánlja, hogy „átkapcsol” az érintett pénzintézethez, egyértelműen

csalásról van szó.


2. Ne hagyjuk a blokkot a bevásárlókosárban!

Ha bankkártyával fizettünk bevásárlásunk alkalmával, könnyedén megtudhatják a

bankkártyánk első és utolsó 4 számjegyét, aminek a beolvasásával könnyedén

bizalmat kelthetnek bennünk.


3. Ne adjuk meg bankkártya adatainkat!

Sem írásban, sem szóban ne adjuk meg bankkártyánk számát, lejárati idejét, CVC

kódját!


4. Ne töltsünk le telefonunkra, számítógépünkre ismeretlen

alkalmazásokat!

Semmilyen új alkalmazást ne telepítsünk ismeretlen hívófél kérésére, és ne osszuk

meg telefonunk, számítógépünk képernyőképét senkivel.


Csalók gyakran vírusírtó programnak „álcázva” kívánják elérni, hogy olyan programokat telepítsünk az eszközünkre (pl: AnyDesk, Teamwiever) amellyel hozzáférést tudunk adni az

eszközünkhöz a csalók részére.


Ha a kapcsolat létrejött, onnantól mindent megtehetnek a telefonunkon, számítógépünkön amit mi is és minden beírt adatot látnak.


Amennyiben Ön vagy hozzátartozója csalás áldozatává vált, keressen minket bizalommal!


A cikk figyelemfelhívás céljával készült, jogi tanácsadásnak nem minősül.


További cikkeink



Forrás

https://ugyeszseg.hu/uj-tipusu-csalasok-terjednek/

https://www.mnb.hu/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/2023-evi-sajtokozlemenyek/az-mnb-

hivatalos-telefonszamait-masolva-tamadnak-a-kibercsalok

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Commenting has been turned off.
bottom of page